به گزارش خبر فردوس ؛ یاداشت حمد الله مبشری مدیر کل اسبق سیاسی استانداری کهگیلویه وبویراحمد :پیچ هبوط، دردبی درمان، حکایت امروز ملل جهان خاصه ملل اسلامی در سراسر گیتی همراه بادرد،رنج،گرفتاری وهمراه با فریادنخبگان، پیشقراولان همه ملتهای جهان سوم از عدم توسعه یافتگی و وابستگی خود به جوامع غربی وکشورهای صنعتی تبدیل به دملی چرکین گردیدکه گویا درد بی درمان گردید.!! نوشته ها،نقدها، تحلیلهای فروانی برتارک این جوامع و ملتها در طی قرنها متذکر و دائما بین ملتها، احزاب،چالشها وجود داشت؛دارد ولی هنور نشانی از تغییر وخود باوری به معنی واقعی ایحاد نگردید.نقطه ثقل این دردها وگرفتاریها در آسیایی غربی (خاورمیانه)و بخشی از قاره آفریقا بیشترازدیگر ملتها مشهود است.اگر بخواهیم نمونه ومصادیق عینی را متذکر شویم ایران امروز بیش از همه گرفتار این درد،رنج است. مهاجرت نخبگان،آسیبهای اجتماعی،تبعیضها،بی عدالتیها، درهم ریختگی نظام اقتصادی وفرهنگی؛آموزشی،توسعه نیافتگی در همه زمینه ها و…بیشترین مشکلات جامعه ایرانی است.به نظر میرسد بیشتر این مشکلات ریشه درعدم بلوغ اجتماع؛ مذهبی؛سیاسی دارد. وتا زمانی که نخبگان ومردم هر جامعه ای به آن درجه از رشد این شناسه ها نرسند امیدی به بالندگی؛ ترقی؛ تعالی نیست.!!نمونه کوچک آن حکایت ملت ایران که مثال زدنی است:: انتخابات مجلس پیش روست،که ظاهرا بیش ۱۲۰ برابر مجلس کنونی داوطلب ثبت نامی داریم.!! بدتر از همه آنکه رسانه ملی؛امامان جمعه سراسر کشور که نماد فرهنگ عمومی کشور هستند آنرا نوعی مسولیت پذیری در مشارکت وخدمت به کشور تلقی وبا حالت هیجانی آنرا بیان میکنند.! کوتاه؛ مختصر نماد ونشان رشد هرملتی را در بلوغ اجتماعی، مذهبی، سیاسی بیان میکنم.امید است تلاش کنیم با آن درجه از رشد برسیم تا شاهد ایرانی آباد؛آزاد، مترقی در بین ملتهای جهان گردیم.
بلوغ مذهبی:سُئِلَ امیرالمؤمنین (ع) عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ: الْإِیمَانُ مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَان.از امیرالمؤمنین (ع) درباره ایمان سؤال شد، حضرت فرمود: ایمان عبارت است از شناخت(باور) قلبی و اقرار به زبان و عمل با جوارح… امروزه افکار و ایده ها وانتقادها وعملکرد بسیاری ازما(چه مسئولین وچه خواص وچه عوام) همسویی و همراهی منطقی با مولفه های ایمانی و اعتقادی؛مذهبی ما ندارد.ابتدا به منافع و مصالح خود و گروه و حزبمان می اندیشیم و در بسیاری ازموارد با زاویه گرفتن از باورها و مولفه های ملی واعتقادی، ازاین باورها و مولفه ها به شیوه های مختلف و گاهی ظاهرفریب،هزینه کرده و به دنبال رسیدن به اهداف خویش هستیم.بدیهی است منظوراز ایمان واعتقاد؛بلوغ مذهبی صرفا ایمان واعتقاد اسلامی نیست لکن شامل آن نیز هست.به عبارت دیگر اگر هرفردی ازهررنگ و نژادی و درهرجای این کره خاکی براساس موازین و باورها واصول مکتب و مقدسات خویش کاری مثبت و سازنده وبه دوراز تظاهر وعوامفریبی انجام دهد،کاری درخورتحسین و سزاوار پاداش دنیوی و اخروی انجام داده است.ودرمقابل صِرف گفتن شهادتین و مسلمان شدن به مفهوم رستگاری ونجات؛بلوغ مذهبی نیست.!بلکه عمل صالح و منطبق بر موازین اعتقادی و دینی است که راه فلاح را هموار می نماید.قرآن کریم می فرماید: “یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا”(اى کسانى که به خدا ایمان آوردهاید، به خدا و فرستاده او و کتابى که بر رسولش فرو فرستاده و کتابى که پیش از این نازل کرده به همه اینها ایمان بیاورید، و اى کسانى که به زبان ایمان آوردهاید (از ته دل)ایمان بیاورید، و اى کسانى که ایمانتان محقق شده در حفظ آن استوار باشید.) “سوره نساء آیه ۱۳۶ “درجایی دیگر می فرماید: “بسم الله الرحمن الرحیم. والعصر ان الانسان لفی خسر. الا الذین آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.” پس همه درخسرانیم مگر با عمل صالح!! وعمل صالح در گرو بلوغ مذهبی است.در نتیجه پس از ایمان عمل وتوصیه به حق و صبر؛از علائم بلوغ مذهبی است.
بلوغ اجتماعی: بلوغ اجتماعی تعریف سررسید بزرگسالی یا شکلی از هویت و انسجام فرد در جامعه است که به طور کامل رشد یافته باشد.نقطه ای که در آن کاملاً رشد کرده ایم نمونه ای از زمانی است که به بلوغ می رسیم.نشان دادن عقل سلیم و تصمیم گیری درست بزرگسالان در موقعیت های بحرانی نمونه ای از بلوغ اجتماعی است.بلوغ اجتماعی یعنی شناخت اعمال؛رفتار؛اهداف و تلاش برای انجام آن با الگوبرداری از رفتار اجتماعی قابل قبول.بلوغ اجتماعی فرآیندی طولانی دارد.افراد باید در معرض رفتاری قرار گیرند تا از نظر اجتماعی بلوغ انهامشخص شود.درجه بالایی بلوغ اجتماعی با درجه بالایی از مهارت های اجتماعی ارتباط دارد. امااین دو لزوما یکسان نیستند. بلوغ اجتماعی درمراحل گوناگون زندگی یعنی اثرپذیری و اثرگذاری فرد در اجتماعی بدست میاد. مولفهافرهنگی وهنجارها در هر جامعه متفاوت و موثر دررشداجتماعی تاثیر دارد.چه بسیارانسانهای که مدعی وتحصیل دانشگاهی،مسئولیتهای اجتماعی و..داشتندودارند،ولی بلوغ اجتماعی آنها در حد انتظار رشد نکرد!
بلوغ سیاسی:: سیاست در معنای عام هرگونه راهبرد و روش و مشی برای اداره یا بهتر کردن هر امری از اموراست.به تعبیری عالمانه تر سیاست همان تدبیر امور است.تا جایی که ماکیاول پدر علم سیاست جهان مدرن تعابیر متفاوت وجدیدی از علم سیاست ارائه داده نهایت علم سیاست را رئالیسم:(حقیقت گرایی؛واقعیت گرایی بیان نمود.)امروز درعالم سیاست، تقوا و صداقت وازخود گذشتگی کمتر به چشم می خورد اگرچه همه خود را مؤمن ومعتقد و اصلاح طلب و انقلابی و اصولگرا و پیرو خط امام ورهبری ولایت فقیه و..می دانند، لکن سیاستمداران و دولتمردان و مسئولین درهر دوره ای بدون استثناء برای پوشش ضعفها؛ناکارآمدیها؛خطاهای خویش،دولت های پیشین؛مجالس پیشین را می کوبند و خود را مبرا و منزه از هر عیب و نقصی می دانند و تو گویی قراراست همه مشکلات و معضلات کشورفقط به دست باکفایت آنان حل شود و دریغ از کوچکترین قبول خطا واشتباه واستعفا وعذر خواهی از محضر ملت در زمان ندانم کاری و کم کاری!امروز شخصیت ها و گروه ها واحزاب و سیاستمداران مخالف دولت ها با تمسک به نام ائمه اطهار و به نام دفاع ازارزش های انقلاب و اسلام و آرمان های امام(ره) بی وقفه و تمام قد به دولت ها می تازند و حتی موفقیت ها و دستاوردهای بزرگ و مثبتشان را نادیده گرفته وبه جای انتقاد مصلحانه و سازنده،انواع تهمت ها و ناسزاها وتکفیرها را نثارشان می نمایند. آنان حتی گاهی آیات و روایات را به نفع گروه و اهداف خویش ترجمه و تفسیر کرده و بدین ترتیب طرف مقابل را مورد نکوهش قرار می دهند.امروز برخی گروه ها و احزاب و سیاستمداران وخطبا واندیشمندان و نشریات، سخنان رهبر انقلاب را تفسیربه رأی کرده و به ظن خود از بیانات ایشان برداشت می نمایند و سعی می کنند که منظورو نیت رهبر انقلاب را به نفع اهداف و برنامه های خویش و بر علیه احزاب و گروه مقابل ترجمه و بهره برداری نمایند. آنان نیز خود را تنها رهرو و پیرو خط امام(ره) و رهبری و ناجی انقلاب و کشور و خدمتگزار و خادم ملت خوانده و طرف مقابل را برخلاف آن قلمداد می کنند حتی مردم رفتارها وعکس العمل هایشان آنقدر سیاسی وبه دوراز مبانی ایمانی و جانبدارانه است که اگر رئیس جمهور محبوبشان و یارانش هرگونه خطای فاحش و نابخشودنی مرتکب شوند، آن را نمی بینیم و به هرنحوی خطاها و اشتباهات و تمردها و مفسده هایشان را تطهیر و توجیه می کنیم. اما اگر رئیس جمهوری را که نمیپسندیم یا هم گروه و همفکرمان نباشد و چنانچه خودش یا یارانش کوچکترین خطایااشتباهی را حتی غیرعامدانه مرتکب شوند و یا سخنی بر خلاف فکر و عقیده مان به زبان آورند.چنان برخورد و واکنشی نشان می دهیم که توگویی دنیا به آخر رسیده و هرآنچه که می توانیم و انواع هتاکی ها و تهمت ها و تکفیرها را نثار آن فرد می کنیم و برخی هم به راحتی سخن ازعدم کفایت رئیس جمهور را به میان می آورند. به عبارت دیگرما همان آدم هستیم با دو دیدگاه کاملا متناقض و متضاد و آلوده به نفاق و بی صداقتی و با تمسک به مبانی ایمانی و اعتقادی وعوامفریبی! اینجاست که میتوان ادعا کرد مسولین و پیروان آنها؛احزاب؛بعضاعوام الناس دچار خطایی راهبردی و ناکامی در بلوغ سیاسی شدند.در نتیجه امروز معدل وبرایند فضای مجازی ورسانه ای وحتی افکار عمومی به نوعی حکایت ونشان از عدم بلوغ اجتماع، مذهبی، سیاسی دارد.حقیقتی تلخ ؛آشکار است.بدرود*
*با احترام حمدالله مبشری ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ه- ش*
پایان یاداشت .